Jakiś czas temu pojawiła się informacja o nowej opcji w Google Analytics tzw. Inteligentnych Celach (Smart Goals). Ponieważ widzę już rezultaty na kilka większych kontach to postanowiłem ten ten podbić bo nie wszyscy jeszcze są chyba przekonani do testów tej funkcji 😉
Inteligentne Cele – o co chodzi?
Inteligentne Cele to nic innego jak zbiór różnych sygnałów i ich analiza ze względu na zaangażowanie odwiedzającego na naszej stronie. Kilkadziesiąt różnych sygnałów takich jak czas na stronie, głębokość itp, które na podstawie modelów regresji i zbierania danych dotyczących poszczególnych obszarów, pozwalają zdefiniować najbardziej zaangażowanych użytkowników strony.
Jeśli warunki progowe dla Inteligentnego Celu zostają spełnione to Cel zostaje zaliczony dla danej sesji.
Te warunki progowe określone są na podstawie 5% najlepszych wizyt z AdWords i później są powielane na cały ruch na naszej stronie.
Jak założyć Inteligentny Cel?
Cele Inteligentne są zliczane na kontach automatycznie.Właściwie zliczany zostaje “punkt progowy”, o którym mówiłem. Widoczne to jest w zakładce Cele w GA.
Jeśli mamy już skonfigurowane cele w GA, możemy wg nich porównać co dla nas oznacza zrealizowany Cel Inteligentny. W tym przypadku sesji, które przekroczyły “punkt progowy” było niecałe 1%, ale odpowiadały one za ponad 7% przychodów (!).
Przypadek 2: brak celów na stronie, brak konwersji w AdWords
Spotykam się czasem jeszcze ze stronami, które wydają sporo na reklamę i obecność w internecie, ale nie mierzą konwersji ani celów. Tak bywa i to nie rzadko wcale. Czasem ze zwykłego braku wiedzy, potrzeby mierzenia, a często z braku pomysłu na mierzenie – w myśl zasady – nie ma koszyka to nie ma potrzeby mierzenia celów bo cele nie są wtedy bezpośrednio związane z biznesem (np. czas na stronie itp.). W takim przypadku Inteligentne Cele moga być ciekawym rozwiązaniem.
W przypadku poniżej. Brak celów na stronie w GA i brak konwersji. W związku z tym z Inteligentnego celu zrobimy Cel na stronie.
Po chwili mogę zobaczyć jak wygląda ilość celów stworzonych na podstawie Inteligentnych celów.
Cele to konwersje w AdWords
Jak wiemy, łatwo importować cele z Google Analytics do AdWords. To samo możemy zrobić z celami stworzonymi z Inteligentnych Celów. Importujemy je do AdWords i na ich podstawie możemy tworzyć np. Strategie ustawienia stawek .
W przypadku pierwszym. Wskaźnik konwersji dla sesji, które przekroczyły próg Inteligentnego Celu jest kilka 8x wyższy. Oznacza to dla mnie prostą kalkulację jeśli chodzi o licytację i opłacalność takiego ruchu. Mogę ustawić stawkę CPA kilka razy wyższą niż w przypadku innych celów, które nie są bezpośrednio odpowiedzialne za sprzedaż (konwersja = transakcja).
Czy Inteligentne Cele są lepsze od normalnych celów?
Zawsze najlepiej korzystać z celów “prawdziwych” np. transakcji jako konwersji, wypełnienia formularza itp. Wybór Celów Inteligentnych jest drugą opcją w kolejności, w szczególności kiedy nie mamy celów “twardych” a tylko “miękkie” takie jak czas na stronie, głębokość, wejście na stronę Kontakt itp.
Jeśli nie mamy takich “prawdziwych” ceków, możemy posiłkować się Celami Inteligentnymi w celu wyceny konwersji w AdWords. Np . W przykładzie poniżej – 10 000 sesji wygenerowanych przez AdWords, które dały nam 250 realizacji celów. Jeśli koszt za kliknięcie CPC to w tym przypadku 1,5 zł to koszt za konwersje wyniósł 10000*1,5/250 = 60 . Stąd mógłbym się pokusić o ustawienia strategi, dla tego celu, CPA = 60 zł w AdWords.
Co warto jeszcze wiedzieć?
- Cele Inteligentne działają w podobny sposób co tzw. Smart Listy remarketingowe w GA. Ponieważ takie istnieją nie zaleca się tworzyć list remarketingowych opartych o Inteligentne Cele. Można, ale nie jest to najlepsze wyjście. Wynika to z faktu, że Inteligentne Cele dotyczą sesji, a Smart listy dotyczą użytkownika.
- Inteligentne Cele działają w oparciu o ruch na Desktopie, a nie na Mobile.
- Inteligentne Cele nie mogę być wykorzystywane jako Drugi Wymiar albo w Segmentach w GA. Mogą być za to wykorzystywane Cele stworzone na podstawie Inteligentnych Celów.
- Inteligentne Cele są także widoczne w raportach dotyczących Ścieżek Wielokanałowych i Atrybucji
- Możemy założyć tylko jeden Inteligentny Cel w jednym widoku GA.
- Jeśli opcja jest niedostępna, oznacza to, że nie mamy przynajmniej 1000 kliknięć z AdWords w ciągu ostatnich 30dni lub brakiem połączenia AdWords i Analytics.
Podsumowanie
Polecam “pobawić” się tymi celami. Przeanalizować ruch, który generuje takie cele i charakterystykę użytkowników, którzy takie cele realizują. Mamy jeszcze utrudnione zadanie, bo nie da się ustawić prostych segmentów mówiących o tym, że był “punkt progowy” został przekroczony, ale możemy tworzyć segmenty na podstawie celów, które tworzymy przy wykorzystaniu Inteligentnych Celów. Polecam ten rodzaj celów szczególnie tym klientom, którzy nie są skłonni, albo nie mają “możliwości” ustawienia celu w jakikolwiek sposób związanego z celami biznesowymi strony i firmy.
Czy w GA premium jest możliwośc stworzenia więcej niż jednego celu inteligentnego na widok?
Nie ma takiej możliwości. Z tego względu, że nie może być więcej celów inteligentnych. Tu chodzi o jakoś ruchu na podstawie tych celów, które są ustawione ale są domniemane.
Dokładna analiza 🙂 Zainspiruję się
Szczegółowe zagadnienia. Przeanalizuję je jeszcze raz